
Dubbele afmetingen; dubbele rij-persoonlijkheid
Het Audi Skysphere-concept biedt twee unieke rijervaringen: ten eerste een grand touring-modus met een ruim interieur in loungestijl, naadloze digitale integratie en autonoom rijden op niveau vier; ten tweede, compacte sportwagenafmetingen die zich lenen voor een dynamischer en aantrekkelijker rijgedrag.
Dankzij de relatieve eenvoud van een geavanceerde elektrische aandrijflijn – zonder aandrijfassen, brandstofleidingen of hydrauliek, en de mogelijkheid om fly-by-wire besturing, gashendel en remmen te gebruiken – kan het Audi Skysphere-concept van vorm veranderen door zijn carrosserie en frame over elkaar heen glijden. Met een wielbasis van 250 mm bij de A-stijl, verandert hij van een luxueuze Grand Tourer ter grootte van de Audi A8L in compacte sportwagenafmetingen in Audi RS5-stijl.
Het interieur van de auto wordt ook getransformeerd, zodat de bestuurder de bedieningselementen weer in handen heeft, terwijl hij een meer indrukwekkend en boeiend cockpitgevoel krijgt. Het draait allemaal om keuze.
Henk Wenders: “Voor Audi is vooruitgang niet of/of. Vooruitgang is beide. De toekomst van de auto draait om keuzes. Technologie stelt ons in staat om unieke ervaringen te creëren.”
Gaël Buzyn: “Het meest opwindende aan het Audi Skysphere-concept is dat het altijd is ontworpen om twee verschillende persoonlijkheden te hebben – om twee auto’s in één te zijn. Hoe combineer je een grote toerwagen met een lange wielbasis en een autonome modus, en een echte sportwagen met een korte wielbasis die draait om de sensatie van het rijden in één voertuig, zonder aan beide ervaringen in te boeten? Ik bedoel, wat een uitdaging.”
Hildegard Wortmann: “De digitale wereld opent zoveel mogelijkheden, zoals geautomatiseerd rijden, waardoor we passagiers de ultieme luxe kunnen geven: de vrijheid om te kiezen. Om te ontspannen of te rijden; werken of spelen; of blijf in contact met vrienden.”
Gaël Buzyn: “We moesten een manier vinden om van die uiterst elegante, comfortabele auto deze rijmachine te maken, en dit betekende een verandering van geometrie. We kwamen al snel tot de conclusie dat we een variabele wielbasis nodig hadden – die ultiem comfort biedt, maar ook elegantie en schoonheid. Dan transformeert de auto en krijg je een korte wielbasis met alle wendbaarheid en controle die je van een sportwagen mag verwachten. Hierdoor kunnen we het beste van twee werelden bieden.
Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.