Nu onder een nieuwe eigenaar en met voormalig Mercedes-AMG-baas Tobias Moers aan het roer, heeft Aston Martin nog een ander plan en visie voor de toekomst.
Het bedrijf heeft de afgelopen 12 maanden een broodnodige realiteitscheck ondergaan. Het is veel efficiënter en pragmatischer gemaakt en deze keer, benadrukt Moers, zal het zijn succes bouwen op een steviger fundament.
Nadat hij in augustus 2020 CEO was geworden, wachtte Moers tot maart 2021 om de eerste auto aan te kondigen in zijn plan voor de meest beroemde ongrijpbare zakelijke ommekeer in de wereldwijde sportwagenproductie – en het was geen collectorsitem van een miljoen pond of een regelrechte nul -emissie paria. Het was een betere versie van de tweezitter van het bedrijf.
De Aston Martin Vantage F1 Edition is de nieuwe topklasse, in serie geproduceerde versie van de Vantage-supersportwagen met motor voorin. Hij is goedkoper dan zijn directe voorganger (de Vantage AMR), maar biedt een nog duidelijkere connectie met de autosport, aangezien hij werd gelanceerd als Astons showroomversie van zijn speciaal ontworpen Formule 1-veiligheidswagen.
Technische specificaties
Getest model: Vantage F1-editie
Prijs: £ 142.000
Prijs zoals getest: £ 150.670
Motor: V8, 3982cc, twin-turbo, benzine
Transmissie: 8-traps automaat
Aandrijflijnindeling: motor voorin, achterwielaandrijving
Model getest
Vantage F1-editie
Prijs zoals getest
£ 150.670
Bekijk alle specificaties en rivalen
Motor
V8, 3982cc, dubbele turbo, benzine
Overdragen
8-traps automaat
Aandrijflijn lay-out
Motor voorin, achterwielaandrijving
Koppel
505lb ft bij 2000-5000rpm
Rijklaar gewicht (DIN)
1570kg (droog)
Koppel
505lb ft bij 2000-5000rpm
Rijklaar gewicht (DIN)
1570kg (droog)
Maanden geleden, na het bekijken van alle huidige modellen, was de eerste uitdaging van Moers voor zijn technische team om de Vantage tot zijn volledige potentieel als rijdersauto te ontwikkelen en er een aanzienlijk snellere, beter hanteerbare baanmachine van te maken zonder afbreuk doet aan de prestaties op de weg.