De auto is ontworpen door de voormalige stylingchef van Volkswagen, Walter De Silva. Naar verwachting gaat hij begin 2023 in productie.
De S9 zal gebruik maken van een nieuw ontwikkelde 4,0-liter V-8 benzinemotor met een vermogen van ongeveer 880 pk, met elektrische turbo. Twee elektromotoren verhogen het vermogen tot zo’n 1.400 pk.
De S9 maakt deel uit van een reeks auto’s die Silk-FAW ontwikkelt onder het merk Hongqi. De joint venture is van plan een volledige reeks modellen te bouwen in Italië en China.
Naast de S9 zal ook de goedkopere S7-reeks in de Italiaanse fabriek worden geproduceerd. Het aanbod zal waarschijnlijk bestaan uit een SUV, een coupé en, later, een cabriolet.
De S9 wordt de enige plug-in hybride in het assortiment. Alle andere modellen zullen volledig elektrische auto’s zijn.
De kleinere S5- en S3-reeksen zullen worden gebouwd in China in Changchun, waar het hoofdkantoor van FAW is gevestigd, maar worden wereldwijd verkocht.
FAW heeft joint ventures in China met VW, Toyota en Mazda.
Het merk Hongqi (Chinees voor Rode Vlag) werd in 1958 door FAW gelanceerd en wordt beschouwd als een symbool van de regerende Communistische Partij in China.
Silk-FAW investeert in eerste instantie 1 miljard euro ($ 1,2 miljard) om de S9 en S7 te ontwikkelen en om een productiefaciliteit en een r&d-centrum in Reggio Emilia te bouwen.
De verwachting is dat tegen het einde van het jaar met de bouwwerkzaamheden kan worden begonnen. Op het 320.000 vierkante meter grote complex komt ook een kleine testbaan.