logo autolease
Advertentiefunctie | De BMW M4: van weg naar circuit (en weer terug)
Advertentiefunctie |  De BMW M4: van weg naar circuit (en weer terug)

Advertentiefunctie | De BMW M4: van weg naar circuit (en weer terug)

september 8, 2021



De BMW M4 GT3 is de opvolger van de multi-race-winnende BMW M6 GT3

De BMW M4 GT3 is de opvolger van de multi-race-winnende BMW M6 GT3

De nieuwe BMW M4 GT3-raceauto is ontwikkeld naast zijn tegenhanger voor op de weg, zodat beide de ultieme rijprestaties leveren

De link tussen raceauto en straatauto is altijd een intrinsiek onderdeel geweest van BMW’s prestatie-DNA – vooral als het gaat om de toerwagen- en GT endurance-racecampagnes die de ruggengraat vormen van BMW’s motorsportfilosofie.

De kennis en ervaring die zijn opgedaan met auto’s die zijn geperfectioneerd in de bloedhete hitte van de competitie en hard hebben geracet op zondag, heeft BMW’s M-divisie lang geholpen om steeds betere wegauto’s te maken die je op maandag kunt besturen.

De BMW M3 Competition en BMW M4 Competition (nu verkrijgbaar als BMW M4 Competition Cabrio) zijn hier het perfecte voorbeeld van. Beide modellen zijn opwindend om op de weg te rijden en komen echt tot leven op het circuit – waar u zelf kunt genieten van elk grammetje van hun raceprestaties.

De BMW M3 is al lang een icoon van BMW’s raceverleden. Nu is de BMW M4 het speerpunt geworden van BMW Motorsport’s sportscar endurance racing voor 2022 en daarna – met de nieuwe BMW M4 GT3-raceauto die direct naast de straatauto is ontworpen, ontwikkeld en getest om ervoor te zorgen dat beide van elkaar leren.

Kom meer te weten over de BMW M3 Competition Limousine of de BMW M4 Competition Coupé.

Gedreven door prestaties; naar de baan gereden

Toerwagenraces en GT-enduranceraces hebben altijd hun wortels gehad in raceauto’s die rechtstreeks zijn afgeleid van straatauto’s. In de begindagen van de 24 uur van Le Mans waren er zelfs voorschriften die voorzagen dat een raceauto uit de GT-klasse voldoende bagageruimte moest hebben (meestal genoeg voor een of twee weekendtassen), gewoon om te bewijzen dat ze in staat waren om dagelijks gebruik in de echte wereld.

“In die dagen reden we de auto’s van BMW’s werkplaats in München naar het circuit zonder de hulp van een vrachtwagen of een aanhangwagen – we gingen gewoon op de weg”, zegt de Oostenrijkse raceveteraan Dieter Quester, klassekampioen voor BMW in de European Touring Car van 1968 Uitdaging en regelrechte winnaar van de serie negen jaar later in een BMW 3.0 CSL.

Het idee om met je racewagen naar een locatie te rijden, te concurreren en dan – hopelijk – de reis in omgekeerde richting te herhalen, heeft een zekere romantiek, maar lijkt ook volkomen vergezocht in de moderne tijd van vandaag. Net als Formule 1-auto’s worden moderne toerwagens en GT-sportwagens naar evenementen vervoerd in geavanceerde trailers, geramd met geavanceerde technologie – met ingenieurs die wolken aan gegevens analyseren terwijl de kaarten op het circuit met elkaar concurreren, om de prestaties voortdurend te verbeteren.

Maar ondanks dit sterk veranderde landschap, blijven de banden tussen een wegauto en zijn competitieve race-neef sterk – en het nieuwste vlaggenschip uithoudingsraces van BMW’s M Motorsport-divisie – de BMW M4 GT3 – zet die erfenis voort.

GT3-regels: ontworpen voor straatauto’s

De BMW M4 GT3 is ontworpen om te concurreren in de immens populaire GT3-categorie die bijna universeel is geaccepteerd als de industriestandaard voor endurance racen.

Het geheim van het succes van GT3? Ten eerste een mix van 24-uurs endurance-evenementen op enkele van ’s werelds snelste racecircuits – Bathurst in Australië, Daytona in Amerika, Spa-Francorchamps in België en de ontmoedigende Nordschliefe-lay-out van de Nürburgring van 13 mijl in Duitsland – die fabrikanten een slopende testbank voor hun auto’s.

Ten tweede, streng gecontroleerde regels en voorschriften voor op productie gebaseerde auto’s die het soort uitgavenoorlog vermijden dat onvermijdelijk uitbreekt wanneer fabrikanten het tegen elkaar opnemen. Dit maakt GT3 ongelooflijk aantrekkelijk voor klantenteams, terwijl het ook minder ervaren coureurs in staat stelt het stuur over te nemen, wat de aantrekkingskracht van de klasse vergroot.

Het 590 pk-hart van de BMW M4 GT3

De nieuwe BMW M4 GT3, die medio 2020 werd onthuld als opvolger van de multi-race-winnende BMW M6 GT3, heeft een uitgebreid test- en ontwikkelingsprogramma ondergaan – met meer dan 14.000 km en 70 uur rijden in Monteblanco en Almeria in Spanje, zoals evenals op het slopende Nürburgring Nordschleife-circuit in Duitsland.

“Vanaf het begin zijn zowel de BMW M4 Competition als de BMW M4 GT3 parallel aan elkaar ontwikkeld, dus ze hebben allebei dezelfde genen”, zegt Markus Flasch, CEO van BMW M Motorsport. “Dit onderstreept hoe de ontwikkeling van wegen en raceauto’s bij BMW altijd hand in hand gaan, met technologieoverdracht van de autosport naar serieproductie en weer terug.”

Dit geldt met name voor de hoogtoerige P58 drieliter zescilinder M TwinPower Turbo-motor die het hart vormt van zowel de weggaande BMW M4 Competition als de BMW M4 GT3. “Met 510 pk en 479 lb-ft koppel is dit de krachtigste zescilinder-in-lijn die we ooit in een productieauto hebben gemonteerd”, zegt Marcus Engelke, BMW M4 Drivetrain Project Manager Drivetrain.

Door subtiele aanpassingen zijn de toch al krachtige wegprestaties van de S58 naar een nieuw niveau getild in de BMW M4 GT3. “Met 590 pk en 516 lb-ft koppel is dit de krachtigste zescilinder-in-lijnmotor die BMW in een racewagen heeft geïnstalleerd sinds de dagen van de BMW M1 Group 5”, zegt Ulrich Schulz, Head of Drivetrain Design bij BMW Motorsport. in antwoord.

Ontworpen om harder en langer te rijden

Een ander belangrijk doel voor verbetering was de rijeigenschappen van de BMW M4 GT3 – waardoor het voor banden gemakkelijker wordt om bredere vensters te openen voor pitstopstrategie, terwijl het voor GT3-teams van klanten en amateurrijders nog gemakkelijker wordt om consistenter te rijden, waardoor ze zich meer kunnen concentreren op hun energie op racecraft.

“Je voelt je vanaf het begin meteen thuis in de BMW M4 GT3”, zegt BMW-fabrieksrijder Jens Klingmann. “Het is heel gemakkelijk en consistent te rijden, wat natuurlijk een positief effect heeft op de bandenslijtage. Natuurlijk moet er nog veel geregeld worden, maar de vraagtekens worden steeds vaker vervangen door uitroeptekens.”

Meer parameters zijn via het stuur op de baan instelbaar, zonder dat technici een laptop hoeven aan te sluiten. Net als de M-modus van de BMW M4 Competition op de weg, de 10-traps M Traction Control en het Active M Differential, maakt dit het gemakkelijker om de BMW M4 GT3 aan te passen aan constant veranderende circuitomstandigheden of het vaardigheidsniveau van een bestuurder.

De BMW M4 GT3 heeft ook lessen getrokken uit de wereld van virtueel simracen en e-sports. Het stuurwiel – ontwikkeld in samenwerking met FANATEC – is het eerste in zijn soort dat kan worden gebruikt op een raceauto of een thuissimulator zonder enige aanpassing.

Klaar voor race-actie

Na het uitgebreide testprogramma achter gesloten deuren was de BMW M4 GT3 veelbelovend tijdens vroege testrace-evenementen – naast de auto’s waartegen hij in 2022 behoorlijk zal strijden.

Dit omvatte een tweedaagse sessie tijdens de recente 24 uur van Spa-Francorchamps, waar de Britse fabriekscoureur Nick Yelloly de snelste rondetijd neerzette. “De auto voelde fantastisch aan, liep als een trein en de balans is uitstekend”, zei hij. “Dat we de snelste tijd neerzetten was natuurlijk mooi meegenomen.”

Dus wanneer hij in 2022 voltijds uitvliegt, zal de BMW M4 GT3 eruitzien en klinken als de volbloed racer die zijn herkomst suggereert dat hij zou moeten zijn. Onder de oppervlakte schuilt echter nog steeds de ziel van een straatauto.

Kom meer te weten over de BMW M3 Competition Limousine of de BMW M4 Competition Coupé.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Advertentiefunctie | De BMW M4: van weg naar circuit (en weer terug)
Voorstel aanvragen
Advertentiefunctie | De BMW M4: van weg naar circuit (en weer terug)