logo autolease
2024 Renault 4ever EV krijgt meer dan 5 broers en zussen
2024 Renault 4ever EV krijgt meer dan 5 broers en zussen

2024 Renault 4ever EV krijgt meer dan 5 broers en zussen

september 9, 2021


De Renault 4ever zal in 2025 worden gelanceerd als een high-riding, compacte crossover-neef van de nieuwe Renault 5 die het jaar ervoor wordt klaargemaakt voor lancering, en als zodanig tegen een meerprijs zal worden geprijsd in plaats van als een budget. -alles model in de trant van zijn voorouder.

De originele Renault 4 werd geproduceerd van 1961 tot 1994, maar het nieuwe model zal op hetzelfde CMF-BEV platform voor kleine auto’s zitten als de 5 van vergelijkbare grootte, en zal tegen een hogere prijs worden verkocht. Renault executives hebben eerder aangegeven dat ze werken aan de lancering van de 5 hatchback vanaf ongeveer £ 18.500- £ 21.000, afhankelijk van de materiaalkosten in 2024.

Luca de Meo, de baas van het bedrijf, bevestigde eerder dit jaar lang geruchte plannen om de Renault 4, die oorspronkelijk van 1961 tot 1994 werd geproduceerd, nieuw leven in te blazen. 2030.

Zoals eerder gemeld door Autocar, terwijl de 5 is opgevat als een sportieve hatchback, zal de 4ever waarschijnlijk de vorm aannemen van een compacte cross-over. Net als bij de 5 zal hij beschikken over wat designbaas Gilles Vidal ‘retro-moderne’ styling noemt in een poging de auto aantrekkelijker te maken en grotere marges te realiseren.

“We hebben veel geleerd door als eerste in Europa een elektrische auto op de markt te brengen, maar het waren dure lessen”, zei CEO Luca de Meo deze week op het autosalon van München. “Deze auto’s moeten winst voor ons maken.”

De 4ever zal een van de 10 nieuwe EV’s zijn die Renault heeft beloofd tegen 2025 te lanceren, waarbij Renault veel van zijn historische wortels maakt door het een tijdloze klassieker te noemen. Renault is van plan om tegen 2030 tot 90% van zijn Europese verkoop volledig elektrisch te maken, maar duwt de EU-plannen terug om de verkoop van hybrides met verbrandingsmotor in 2035 te beëindigen.

Zowel de 5 als de 4ever zullen profiteren van nieuwe batterij- en elektromotortechnologie die wordt ontwikkeld door de Renault Group, die, zegt het bedrijf, de kosten van kleine EV’s zal verlagen. Renault beweert dat deze technologie op het CMF-BEV-platform de kosten van de 5 met 33% kan verlagen in vergelijking met de Renault Zoe van vergelijkbare grootte.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Lees onze recensie

Auto beoordeling

Renault Zoe 2020 testtest op de weg - hero front

Renault Zoë

Early adopter van elektrische energie is verfijnd in plaats van opnieuw uitgevonden

Terug naar boven

Ondertussen heeft het bedrijf bevestigd dat het prestatiemerk Alpine zijn eerste EV in 2024 zal lanceren, terwijl het CMF-BEV-platform zal worden gebruikt voor een nieuwe elektrische bestelwagen met Renault-badge. Hoewel er geen details werden onthuld, liet een schets die tijdens de electropop-presentatie werd getoond, doorschemeren dat dit een ontwerp zou hebben dat gebaseerd zou zijn op de klassieke Renault 4 Fourgonette gesloten bestelwagen.

Tijdens de presentatie bevestigde de Meo dat de Zoe uit productie zal gaan wanneer zijn levenscyclus in 2024 eindigt. Er is momenteel geen directe opvolger, hoewel de 4ever en 5 in een vergelijkbare ruimte op de markt zullen worden verkocht.

Renault focust op nieuwe batterij- en motortechnologie

Het doel van de Renault Group om tegen 2030 tot 90% van zijn verkoop elektrisch te maken, vereist dat het tegen die datum ongeveer een miljoen EV’s produceert, met behulp van zowel de CMF-BEV als het grotere CMF-EV-platform dat ten grondslag ligt aan de MeganeE en de verwante Nissan Ariya.

De Renault-groep zal zijn productie van elektrische voertuigen concentreren op zijn nieuwe ‘ElectriCity’-hub, die drie fabrieken in Noord-Frankrijk omvat. Zowel de Renault als de MeganE zullen daar worden geproduceerd, waarschijnlijk samen met de 4ever. Renault is ook een samenwerking aangegaan met Envision AESC voor de bouw van een batterijfabriek in Douai, die in 2024 zal openen met een jaarlijkse productie van 9 GWh en een plan om tegen 2030 uit te breiden tot 24 GWh.

Daarnaast zal Renault samenwerken met de Franse start-up Verkor om een ​​nieuwe high-performance batterij voor grotere modellen te ontwikkelen, die zal worden gebouwd in een aparte nieuwe fabriek die zal openen met een capaciteit van 10 GWh en het potentieel heeft om dat te verhogen tot 20 GWh tegen 2030 .

De batterijen die in Renault-voertuigen worden gebruikt, zijn gestandaardiseerd rond nikkel-, mangaan- en kobalt (NMW)-chemie, technologie die, zo beweert het bedrijf, de meest concurrerende kosten per mijl biedt en tot 20% meer bereik dan andere elementen.

Renault gelooft dat de vernieuwde batterijtechnologie het mogelijk zal maken om tegen 2025 $ 100 per kWh (£ 77 per kWh) te bereiken, wat zal verbeteren tot $ 80 per kWh (£ 58 per kWh) in 2030, wanneer het bedrijf streeft naar de introductie van solid-state batterijen.

Aanvullende rapportage door Jim Holder

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

2024 Renault 4ever EV krijgt meer dan 5 broers en zussen
Voorstel aanvragen
2024 Renault 4ever EV krijgt meer dan 5 broers en zussen