logo autolease
2022 Subaru WRX brengt nieuw platform, behoudt boxer en handleiding
2022 Subaru WRX brengt nieuw platform, behoudt boxer en handleiding

2022 Subaru WRX brengt nieuw platform, behoudt boxer en handleiding

september 10, 2021


De rally-geslepen Subaru WRX is herboren voor 2022 met een nieuw platform, een gereviseerd interieur en een sterk opgewaardeerd chassis, maar hij gebruikt nog steeds een boxermotor met turbocompressor en een handgeschakelde versnellingsbak.

De WRX van de vijfde generatie, die sinds 2015 apart op de markt wordt gebracht van de Impreza waarop hij is gebaseerd, komt drie jaar nadat zijn voorganger uit het VK werd gehaald. En net als zijn nauw verwante BRZ-broertje, zal het niet in het VK worden verkocht. John Hurtig, algemeen directeur van Subaru in het VK, vertelde vorig jaar aan Autocar dat deze beslissing werd genomen om het merk in staat te stellen zich te concentreren op zijn meer mainstream SUV-assortiment.

“[The WRX] was een prestatieauto, een rallyauto’, zei Hurtig. “Het was een goed tijdperk in het VK. Maar het is geschiedenis. Het is nu lang geleden. Het heeft niets te maken met het merk Subaru zoals het nu is.”

Het vermogen komt van Subaru’s nieuwe 2,4-liter viercilinder-boxermotor met turbocompressor – een formaat dat door elke WRX wordt gebruikt sinds de Mk1 van 1992. Hier pompt hij 271 pk en 258 lb ft (43 pk en 74 lb ft meer dan de atmosferische eenheid in de BRZ) . Het vermogen gaat naar beide assen via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een nieuwe automatische Subaru Performance Transmission (SPT) die naar verluidt 30% sneller opschakelt en 50% sneller terugschakelt.

 

De koppelkromme is verbreed om een ​​piekvermogen te geven van 2000 tpm tot 5200 tpm en Subaru claimt dat de extra 400 cc cilinderinhoud – samen met een nieuwe elektronisch geregelde turbo-wastegate en bypasskleppen – de gasrespons verbetert.

Een van de belangrijkste evoluties voor de WRX is de overstap naar Subaru’s nieuwe Global Platform, gedeeld met de Outback estate en Forester crossover. Er wordt beweerd dat dit “een substantiële verbetering van de rij- en handlingprestaties” met zich meebrengt, met verhoogde chassisstijfheid en een lager zwaartepunt. Er wordt gezegd dat hij 28% meer torsiestijfheid heeft dan het vorige chassis en de achterste stabilisatorstang is nu rechtstreeks op de carrosserie gemonteerd (in plaats van op het subframe) voor vlakkere prestaties in bochten.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Lees onze recensie

Auto beoordeling

Subaru WRX

Subaru WRX

Een indrukwekkende standaard Subaru WRX is eindelijk terug. Brandstofverbruik en vermogen zijn gestegen, maar helaas zijn er geen verkopen in het VK gepland

Terug naar boven

Met gereviseerde voorwielophanging, snellere besturing en geventileerde schijfremmen rondom, zou de WRX “de hoogste niveaus van dynamische prestaties en rijcomfort in zijn geschiedenis” bieden.

Het ontwerp van de nieuwkomer is typisch geïnspireerd op de historische associatie van de WRX met rallysport op het hoogste niveau. Een forse motorkap domineert de voorkant en dikke zwarte bekleding siert de wielkasten en zijschorten in een knipoog naar zijn offroad-potentieel. De achterspoiler is subtieler geïntegreerd dan bij eerdere WRX-badged modellen, maar elke WRX STI-variant van topklasse zal worden onderscheiden door een traditioneel bizar aero-beïnvloed stylingpakket.

Subaru benadrukt ook verschillende ‘functionele’ stylingelementen als factoren in de verbeterde dynamische prestaties van de WRX. Nieuwe luchtuitlaten achter de voorwielen verminderen bijvoorbeeld de lift op de voorbanden en verbeteren de stabiliteit, terwijl soortgelijke uitlaten aan de achterkant helpen voorkomen dat lucht achter de achterbumper vast komt te zitten. Zelfs de onderkant van de motor heeft een speciale “aërodynamische textuur” die de luchtweerstand vermindert om de neerwaartse druk aan de voorkant te vergroten.

De heruitvinding van de WRX is misschien wel het duidelijkst aan de binnenkant, waar een verreikende revisie erop gericht is de sportberline in lijn te brengen met meer premium-georiënteerde rivalen. Het is nog steeds gericht op de bestuurder, met een multifunctioneel stuur met platte bodem en een paar rode stiksels en koolstofvezelaccenten, maar het heeft nu Subaru’s nieuwste Starlink-infotainmentplatform, bestuurd via een 11,6-inch HD-touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto ingebouwd.

Terug naar boven

Nieuw voor 2022 is een topklasse GT-trimpakket, met op maat gemaakte Recaro-sportstoelen, adaptieve cruisecontrol en automatische noodbesturing, samen met verbeterde dynamiek dankzij elektronisch geregelde dempers en 430 verschillende aanpassingsopties voor de ophanging en besturing.

Subaru heeft de prijzen voor de nieuwe WRX nog niet bevestigd, maar hij zal, net als zijn voorganger, worden gepositioneerd om hot hatches zoals de Volkswagen Golf R en Honda Civic Type R aan te pakken. Een Amerikaanse instapprijs van minder dan $ 30.000 (£ 21.800) is waarschijnlijk .

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

2022 Subaru WRX brengt nieuw platform, behoudt boxer en handleiding
Voorstel aanvragen
2022 Subaru WRX brengt nieuw platform, behoudt boxer en handleiding